شیشه سکوریت ( ایمنی )
شیشه سکوریت ( ایمنی )

شیشه سکوریت ( ایمنی  ) :


امروزه شیشه یکی از عناصر اصلی در معماری ساختمان میباشد. جهت بالا بردن مقاومت شیشه در برابر ضربه و جلوگیری از خطرات ناشی از شکستن شیشه، اقدام به سکوریت و یا لمینیت کردن آن می نمایند. شیشه سکوریت در واقع به شیشه ایمنی گفته می شود، طی یک فرآیند حرارتی شیشه سکوریت شده و در برابر ضربه مقاوم می شود.


فرآیند سکوریت کردن شیشه:



شیشه در ابعاد و ضخامت های مختلف قابل سکوریت کردن می باشد به طوری که شیشه بریده شده طی فرآیندی تا دمای 700درجه (دمای نرمی شیشه) سانتی گراد در کوره مخصوص گرم می شود. و سپس به وسیله دمیدن هوای سرد به 2 طرف شیشه به طور یکنواخت و همزمان، شیشه سریعاً سرد می گردد. در خلال سرد شدن سطوح شیشه سریع تر از مرکز آن سرد شده که موجب ایجاد تنش های دائمی و در نتیجه استحکام شیشه می گردد.


• مزایای استفاده از شیشه سکوریت:


1. بالا رفتن مقاومت مکانیکی بیش از 5 برابر


وقتی بر روی شیشه معمولی فرایند سکوریت صورت می پذیرد مقاومت مکانیکی شیشه 5 برابر افزایش می یابد در واقع در برابر ضربه تا 5 برابر مقاوم تر می شود.


2. ایمنی شیشه در اثر شکسته شدن:


وقتی شیشه معمولی شکسته می شود، در اثر شکسته شدن به قطعات تیز و برنده و خنجری شکل تبدیل می گردد که بسیار خطرناک می باشد.
شیشه طی فرآیند سکوریت، گرم شدن و سرد شدن سریع، به صورت قطعات بلور تبدیل می شود به طوریکه وقتی شکسته می شود به صورت قطعات ریز (استاندارد – نه خیلی ریز و نه خیلی درشت) و بلوری شکل تبدیل می شود و این قطعات ریز را می توان به راحتی در دست گرفت، در واقع به قطعات بلوری شکل و غیربرنده تبدیل می گردد. در شکل زیر قطعات شکسته شدن شیشه سکوریت نشان داده شده است.



موارد استفاده از شیشه سکوریت:


– در صنایع خودروسازی جهت شیشه های طرفین خودرو به طوریکه در هنگام شکسته شدن به قطعات ریز و غیربرنده تبدیل شوند.
– استفاده در صنعت ساختمان جهت درب های ورودی، نرده های شیشه ای و نماهای شیشه ای جخت ساختمان که باید حتماً سکوریت یا لمینیت باشند.
– استفاده در صنایع مختلف، با توجه به اینکه شیشه طی فرآیند سکوریت هم در برابر ضربه و هم در برابر حرارت مقاوم می گردد، لذا از این شیشه ها در صنایع مختلف مثل لوازم آشپزخانه مثل گاز، هود و … استفاده می گردد. همچنین از شیشه سکوریت می توان مبلمان اداری و مسکونی و کودک نیز استفاده کرد.


مشخصات فنی شیشه سکوریت:


– شیشه از 4 میل تا 19 میل قابل سکوریت کردن می باشد، بیشترین ابعاد 2400*4800 میلیمتر و کمترین ابعاد 250*250 میلیمتر.
– در صورت تنظیم نبودن کوره و یا تایم کوتاه سکوریت، شیشه پس از فرآیند سکوریت دچار انحنا شده و گفته می شود که شیشه تاب دارد و همچنین در روی سطح شیشه موج دیده می شود. پس فرآیند سکوریت خیلی دقیق و صحیح باید صورت پذیرد تا محصول خارج شده بدون هیچ گونه تاب و موجی باشد.
– طی فرآیند سکوریت رنگ، شفافیت، ترکیب شیمیایی شیشه هرگز تغییر نمی کند. همچنین وزن مخصوص، ضریب انبساط، هدایت گرمایی و دیگر ویژگی های شیشه تغییر نمی کند. تنها تغییر در مقاومت پیچشی و کششی و مقاومت در برابر ضربه و استرس های حرارتی شیشه است که اتفاق می افتد در واقع این پارامترها بهبود پیدا می کنند.
به عنوان مثال در مناطقی که اختلاف حرارت محیط داخل نسبت به محیط خارج زیاد می باشد توصیه می گردد که حتماً از شیشه سکوریت استفاده گردد در غیر اینصورت شیشه طی تنش های حرارتی ایجاد شده شروع به ترک خوردن می کند.


شیشه سکوریت درب های شیشه ای درب های اتوماتیک درب های اتوماتیک شیشه ای کرکره برقی درب های اتوماتیک تلسکوپی درب های اتوماتیک نیمه گرد یا تمام گرد

خبرنامه برای دریافت